25.10.2018
Publicația: Psihologia Resurselor Umane
( http://pru.apio.ro/index.php/prujournal/article/view/117 )
Cuvinte cheie: performanta in munca, selectia de personal, masurari implicite, masurari explicite, constiinciozitate, extraversie
Articol: Evaluarea implicita si explicita a personalitatii in contextul selectiei de personal
Autori: Măgurean,S., Vîrgă, D., & Sava, F. A
Anul publicării: 2014
Trasaturile de personalitate sunt predictori recunoscuti ai performantei in munca, de aceea aplicarea testelor de personalitate a devenit o practica standard in cadrul procesului de selectie de personal. Cu toate acestea, dupa cum sugereaza literatura de specialitate, exista multiple argumente in favoarea unei revizii a modului in care inventarele de personalitate clasice sunt utilizate in selectia de personal, adica se incurajeaza gasirea unor alternative viabile pentru utilizarea instrumentelor de tip auto-raportate in evaluarea personalitatii. Unul dintre cele mai importante argumente este reprezentat de susceptibilitatea candidatilor de a da raspunsuri dezirabile din punct de vedere social in cadrul testelor de tip auto-raportat.
Studiul de fata exploreaza masura in care doua tipuri de evaluari ale personalitatii (evaluari implicite si evaluari explicite) pot fi utilizate in contextul selectiei de personal in cadrul unei corporatii multinationale. Mai specific, se investigheaza rolul constiinciozitatii si extraversiei candidatilor prin doua tipuri de testari complementare, avand in vedere ca de regula, aceste doua trasaturi sunt considerate a fi predictori relevanti pentru performanta in munca.
Candidati in cadrul unui proces de selectie pentru multiple pozitii din cadrul unei corporatii multinationale din industria IT&C au participat in mod voluntar in acest studiu (N=28). La sase luni dupa angajarea participantilor, supervizorii directi ai acestora au fost contactati pentru a aprecia prin intermediul unei scale de evaluare, performanta noilor angajati, participanti inclusi in studiul de fata. Dintre cele mai importante rezultate, se evidentiaza acestea:
ü contrar asteptarilor autorilor, extraversia explicita nu a prezis performanta la locul de munca, dupa cum se presupunea initial, insa extraversia implicita a aratat o asociere semnificativa pozitiva cu performanta in munca ( r (26) = .43, p < .05).
ü tot contrar asteptarilor autorilor, performanta in munca nu a fost asociata in studiul de fata nici cu constiinciozitatea explicita, nici cu cea implicita.
ü atat constiinciozitatea explicita (r (26)=.52, p<.01) cat si extraversia explicita (r =.35, p <.05) au aratat corelatii semnificative pozitive cu dezirabilitatea sociala. Pe de alta parte, evaluarea implicita a celor doua constructe nu a aratat asocieri cu dezirabilitatea sociala.
ü evaluarea implicita a extraversiei a prezis performanta in munca (β = .45, p <.05) intr-o masura mai mare decat evaluarea explicita a extraversiei, cu nivele mari de extraversie implicita fiind relationate cu performanta mai buna in ocupatie, dupa 6 luni de activitate la noul loc de munca.
Aceste rezultate preliminare ar putea duce la imbunatatirea procesului de selectie si a instrumentelor folosite in cadrul acestuia, contribuind la evitarea erorilor rezultate din prezentarea dezirabila din punct de vedere social a candidatilor.
Prezentare realizată de Alexandru Andrei Sîrbu
Ultimele articole
-
Efectul Flynn in Romania - Schimbari de-a lungul timpului si intre generatii in performanta cognitiva
Studiul de fata investigheaza in ce masura exista o crestere a performantelor cognitive in mod constant in populatia din Romania, luand in calcul specificul individual si generational de-a lungul timpului.Mai mult -
Legatura dintre afisarea de emotii diferite fata de cele resimtite cu adevarat la locul de munca si sanatatea angajatilor
In studiul de fata se scot in evidenta problemele asociate disonantei emotionale resimtite la locul de munca si factorii de risc pentru accentuarea disonantei in contextul angajatilor, in servicii de asistenta (ex. operatori call-center, agenti, etc.).Mai mult -
Control perceput si emotiile academice prezic succesul studentilor - efecte asupra intentiei de abandon si realizare academica
Studiul de fata investigheaza un fenomen actual - esecul academic. Mai specific, examineaza cum controlul academic perceput şi emotiile academice prezic succesul studentilor, conceptualizat fie ca intentie de abandon scazuta, fie ca realizare academica inalta.Mai mult