14.01.2020
Jurnalul: Journal of Managerial
Psychology
Cuvinte cheie: disonanta emotionala,
call-center, motivatie, sanatate
Titlu articol: Emotional dissonance in call
centre work
Autori: Wegge, J., van Dick, R., von
Bernstorff, C.
Anul publicarii: 2010
Disonanta emotionala la locul de munca reflecta discrepanta dintre emotiile
simtite si cele afisate sau exprimate public si este considerat un factor de
risc pentru sanatatea si motivatia angajatilor. Rezultatele negative frecvent observate la locul de
munca iau forma simptomelor psihologice clinice sau chiar se transforma in
tulburari psihologice (ex. depersonalizare, epuizare profesionala, cresterea
frecventei comportamentelor de risc pentru sanatate precum consumul de substante
sau fumat). Totodata, se observa in majoritatea studiilor ca disonanta emotionala
este un factor negativ pentru satisfactia la locul de munca.
In studiul de fata,
autorii au investigat si au gasit sprijin pentru o serie de factori relevanti
pentru sanatatea fizica si psihologica ca fiind factori predispozanti pentru
disonanta emotionala: asociere negativa cu afectivitatea pozitiva ca trasatura (r
= -.16, p < .05), asociere pozitiva cu afectivitatea negativa ca trasatura (r
= -.17, p <.05), asociere pozitiva cu agresivitatea perceputa a clientilor (r
= .18, p < .05), asociere negativa cu satisfactia la locul de munca (r =
.28, p < .01), asociere pozitiva cu problemele de sanatate (r = .36, p <
.01), asociere pozitiva cu depersonalizarea (r = .29, p < .01), asociere
negativa cu implinirea personala la locul de munca (r = -.22, p < .01). Aditional,
au investigat in ce masura afectivitatea negativa are un impact asupra relatiei
dintre agresivitatea clientilor si disonanta emotionala. Chiar daca ipotezele
au fost confirmate se observa ca cele mai multe legaturi sunt slabe, doar
cateva legaturi fiind de marime medie.
La studiu au
participat 161 angajati operatori call-center, din 8 agentii diferite din
Germania. O atentie deosebita a fost acordata instrumentelor utilizate in
cercetare, fiind propuse variante de masurare a disonantei emotionale pentru cateva
emotii considerate a fi in mod frecvent problematice in mediul de lucru
specific serviciilor de asistenta prin telefon sau online. Astfel, alte
rezultate interesante scot in evidenta faptul ca operatorii care inregistreaza implinire
personala la locul de munca, inregistreaza si disonanta emotionala in ceea ce
priveste urmatoarele tipuri de emotii: invidie (r = .17, p < .05), frica (r
= .19, p < .05), tristete (r = .25, p < .05) si surpriza (r =.17, p <
.05). Asemanator cu observatiile anterioare, putem mentiona ca legaturile gasite aici sunt slabe in general.
Rezultatele indica si
faptul ca disonanta emotionala este legata mai ales de emotiile negative resimtite
la locul de munca precum neplacere (r = .26, p < 0.05), plictiseala (r =
.32, p < .01), invidie (r = 22, p < .01), frica (r = .23, p < .01) si
rusine (r = .24, p < .01), aceste rezultate fiind in concordanta cu solicitarile
organizatiilor de a nu afisa mai ales plictiseala si manie clientilor. Luand in
calcul marimea corelatiilor, putem observa ca acestea sunt asocieri medii. Mai
mult, exista si situatii in care emotiile pozitive sunt suprimate, conducand
spre disonanta emotionala, aceste rezultate fiind interpretate ca o tendinta a
angajatilor de a-si minimaliza comportamentele neprofesionale la locul de munca.
Pentru mai multe detalii despre
cadrul teoretic si empiric al studiului, acesta se regaseste in intregime aici:
https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/02683941011056950/full/html
Ultimele articole
-
Efectul Flynn in Romania - Schimbari de-a lungul timpului si intre generatii in performanta cognitiva
Studiul de fata investigheaza in ce masura exista o crestere a performantelor cognitive in mod constant in populatia din Romania, luand in calcul specificul individual si generational de-a lungul timpului.Mai mult -
Legatura dintre afisarea de emotii diferite fata de cele resimtite cu adevarat la locul de munca si sanatatea angajatilor
In studiul de fata se scot in evidenta problemele asociate disonantei emotionale resimtite la locul de munca si factorii de risc pentru accentuarea disonantei in contextul angajatilor, in servicii de asistenta (ex. operatori call-center, agenti, etc.).Mai mult -
Control perceput si emotiile academice prezic succesul studentilor - efecte asupra intentiei de abandon si realizare academica
Studiul de fata investigheaza un fenomen actual - esecul academic. Mai specific, examineaza cum controlul academic perceput şi emotiile academice prezic succesul studentilor, conceptualizat fie ca intentie de abandon scazuta, fie ca realizare academica inalta.Mai mult