07.12.2015
Conducerea Asociatiei de Psihologie Industriala și Organizațională (APIO) a urmărit cu mare interes dezbaterea care a început cu privire la initiativa Colegiului Psihologilor din Romania (COPSI) de a renunta la obligativitatea absolvirii unui program academic la nivel de Master pentru ca un psiholog sa poata fi certificat la nivelul de psiholog specialist de catre COPSI.
In urma consultarilor in cadrul Comitetului Director al APIO, prezentam urmatorul punct de vedere pentru a contribui la aceasta dezbatere:
1. Conducerea APIO sustine initiativa Consortiului Universitaria si punctele de vedere exprimate de acesta in cele doua materiale atasate aici (vezi ?i la http://socpers.psihologietm.ro/announcements) si adera la ideea ca renutarea la programele de Master pentru nivelul de psiholog specialist reprezinta o eroare. Pentru o trecere in revista a altor argumente, conectate cu aceste puncte de vedere foarte pertinente, am atasat aici si punctul de vedere al profesorului Mircea Miclea, presedintele Asociatiei Psihologilor din Romania.
2. APIO este membru constituent al EAWOP, Asociatia Europeana de Psihologie a Muncii ?i Organizationala si ca atare trebuie sa remarce ca initiativa COPSI este contrara standardelor EAWOP si EFPA si evolutiei naturale existente la nivel european, care impune perioade robuste de studiu academic.
3. De?i este evident ca ar putea profita de pe urma ini?iativei conducerii Copsi (daca aceasta s-ar realiza), APIO refuza sa intre în acest joc. Nici pâna acum APIO nu a încercat sa ofere programe de formare complementara de lunga durata. Motivul, exprimat deseori public de membri ai conducerii APIO, este acela ca formarea universitara din România, chiar daca uneori deficitara sub unele aspecte, este caracterizata de un nivel de profesionalism ?i rigurozitate care nu poate fi atins decât cu mare dificultate de programele de formare complementara. În domeniul psihologiei muncii ?i organiza?ionale chiar ?i cele mai slabe programe academice sunt mai bune decât cea mai mare parte din formarile complementare existente. Aceste formari private sunt completari binevenite, însa nu pot înlocui formarea de baza, academica a specialistului.
4. Ne exprimam speranta ca aceasta dezbatere va deveni publica. In termenii unei bune guvernante, COPSI a decis sa consulte psihologii cu privire la initiativa sa, pe baza unui chestionar care poate fi downloadat de pe site-ul COPSI. Consideram, insa, ca acest chestionar este ambiguu si tendentios si nu va rezolva problema de fond, ci doar va oferi munitie pentru retorica: astfel de decizii nu se iau pe baza de populism. Speram ca forma si fondul acestui chestionar sa fie imbunatatite, pentru a servi in mod obiectiv interesului dezbaterii publice. In lipsa acestei actiuni (improbabile, de altfel), sugeram membrilor APIO sa trateze cu prudenta chestionarul in forma sa actuala.
5. Mesajul nostru catre membrii APIO ?i catre toti specialistii la care ajunge acest mesaj este urmatorul: Cand va veti oferi opiniile - si va indemnam sa va oferiti opiniile prin toate mijloacele pe care le aveti la dispozi?ie si care sunt de buna credinta - va rugam sa va ganditi la sensul actului pe care il veti face. Masura noastra ca specialisti nu este data de usurinta cu care accedem la o titulatura, ci de capacitatea si competenta pe care ne-o formam: aceasta ne caracterizeaza cu adevarat, pe cand un titlu nemeritat ne decredibilizeaza si ne face vulnerabili.
Ni se spune ca putem sa fim slabi, nepregatiti si ca tot ce trebuie sa facem este sa urmam formari deseori obscure, unde vom obtine o diploma pe bani, fara a da un examen si fara a depune prea mult efort, dupa ce interactionam (deseori, chiar daca nu intotdeauna) cu personaje mai degraba ambigue, care s-au oprit din citit în urma cu 30 de ani. Ni se spune ca intalniri ocazionale si trecatoare cu stiinta sunt suficiente. Ni se spune ca asta este spre binele nostru, caci a deveni un specialist redutabil ar trebui sa fie atât de simplu. Cand ni se spune asa ceva ar trebui sa ne uitam cu atentie cine ne spune acest lucru – sa nu ne jenam sa ii cantarim si sa vedem daca vrem sa ne asemanam cu ei.
Noi credem ca nici un lucru valoros in viata nu a fost vreodata obtinut fara efort, fara timp si fara multe alte resurse personale investite activ. A deveni un specialist redutabil presupune truda iar parte din aceasta truda este legata de stiinta. Fiecare dintre noi are sansa sa fie bine profesionalizat si asta ne ofera siguranta si competenta in exercitarea profesiei noastre, nu titulatura. Noi credem ca stiinta o gasesti rar in afara universitatilor si, in ciuda lipsurilor pe care educatia universitara o are de multe ori, cea mai mare parte din psihologii reputati ai Romaniei sunt de gasit in mediul universitar sau sunt în alte feluri conecta?i cu acest mediu. Si mai credem ca daca vom alege sa ne inscriem pe drumul propus acum de COPSI vom fi mai vulnerabili si mai usor controlabili de interese partizane: ne furam dreptul la studiu si la rigoare, alegand demersul simplist care va conduce, insesisabil, dar inevitabil, la mediocritate.
Ii rugam pe toti membrii APIO si pe toti specialistii la care ajunge acest comunicat sa il disemineze si sa isi ofere opinia, indiferent daca aceasta opinie tine de linia urmata de conducerea APIO sau nu. Contactati-va reprezentantii in COPSI si transmiteti-le opinia voastra; asigurati-va ca o vor reprezenta in votul din COPSI.
Ultimele articole
-
Efectul Flynn in Romania - Schimbari de-a lungul timpului si intre generatii in performanta cognitiva
Studiul de fata investigheaza in ce masura exista o crestere a performantelor cognitive in mod constant in populatia din Romania, luand in calcul specificul individual si generational de-a lungul timpului.Mai mult -
Legatura dintre afisarea de emotii diferite fata de cele resimtite cu adevarat la locul de munca si sanatatea angajatilor
In studiul de fata se scot in evidenta problemele asociate disonantei emotionale resimtite la locul de munca si factorii de risc pentru accentuarea disonantei in contextul angajatilor, in servicii de asistenta (ex. operatori call-center, agenti, etc.).Mai mult -
Control perceput si emotiile academice prezic succesul studentilor - efecte asupra intentiei de abandon si realizare academica
Studiul de fata investigheaza un fenomen actual - esecul academic. Mai specific, examineaza cum controlul academic perceput şi emotiile academice prezic succesul studentilor, conceptualizat fie ca intentie de abandon scazuta, fie ca realizare academica inalta.Mai mult