03.10.2018

Marilyn Puder-York, psiholog clinician specialist in probleme de stres la locul de munca sintetizeaza cateva dintre cele mai frecvente dificultati la care angajatii trebuie sa faca fata atunci cand interactioneaza cu un sef dificil si modalitati de reducere a stresului de la locul de munca. Iata cateva dintre intrebarile care apar frecvent si solutiile oferite de catre aceasta:

1. Daca simti ca esti criticat nejustificat de catre seful tau, care este cea mai buna modalitate de a-l confrunta? Cum iti gestionezi seful dificil? Cum faci fata stresului de la locul de munca?

- cea mai eficienta metoda de a rezolva problema este de a discuta deschis despre aceasta problema si nu confruntarea. Confruntarea presupune invinovatirea cuiva si „tragerea la raspundere”. Eficient este sa propui o discutie si sa explici clar ca nu cauti sa il contrazici, ci mai degraba sa intelegi situatia.

-o alta modalitate eficienta este de a incerca sa inveti sa faci fata emotiilor negative pentru ca uneori ele te impiedica sa abordezi problema intr-o maniera productiva si te determina sa reactionezi defensiv sau acuzator la adresa sefului. Deseori, emotiile negative te fac sa interpretezi critica ca un „atac” personal si te impiedica sa incerci sa rezolvi situatia problematica.

- poti face fata stresului de la locul de munca mult mai usor daca ajungi sa cunosti care sunt agentii stresori la care esti vulnerabil sau sensibil. Fie ca alegi sa faci fata stresului prin a reinterpreta semnificatia unor situatii pe care le consideri problematice, fie ca iti dezvolti propriile strategii de a face fata, important este sa stii ca stresul poate deveni coplesitor pe termen lung daca eviti sa cauti o rezolvare.

2. Cateodata angajatii ezita sa vorbeasca cu sefii lor despre criticile aduse. Exista vreo metoda prin care acestia isi pot invinge teama de pedeapsa sau de consecinte negative? Care sunt efectele feedback-ului de clarificare sau pozitiv din partea angajatorului asupra reducerii stresului la locul de munca?

         - una dintre metodele sugerate de catre psiholog este planificarea amanuntita a sarcinilor de munca si folosirea unui stil de comunicare diplomatic in discutii cu seful tau. Astfel, discutiile au un continut rezonabil din punct de vedere emotional, atitudinea ta nu este un defensiva si poti discuta in mod obiectiv despre situatia problematica.

         - o alta metoda prin care poti construi o atmosfera sanatoasa de lucru este de a cere in mod constant un feedback de la angajator in ceea ce priveste munca ta si cariera ta. Atunci cand un angajat primeste un feedback din partea sefului, acesta este mai putin anxios si mai mult motivat, scazand asadar stresul asociat perceptiei nesigurantei de la locul de munca. Feedback-ul cerut poate consta in evaluari ale performantei, perspective sau oportunitati de dezvoltare in cariera, mai multa autonomie in rolul tau profesional sau chiar mai multe informatii cu privire la strategia organizatiei.

 

Prezentarea acestui articol este disponibila pe site-ul oficial al Asociatiei Americane de Psihologie si o regasiti aici:

 http://www.apa.org/helpcenter/boss.aspx

 Prezentare realizata de dr. Cristina Maria Bostan