16.02.2019
Publicatia / Jurnalul:
Applied Psychology
Cuvinte cheie: angajare, intrebari,
interviu, narcisism, brainteasers
Titlu articol: Dark Motives and
Elective Use of Brainteaser Interview Questions
Autori: Highhouse, S.,Nye,
C.D., & Zhang, D.C.
Anul publicarii: 2018
Intrebarile de tipul
”brainteaser” sau ”puzzle” sunt folosite deseori in interviurile de angajare.
Considerate intrebari din categoria interviurilor stresante, interogațiile de
tipul ”Cate ferestre crezi ca sunt, in total, in New York?” pot avea un
caracter abuziv și, in general, declanșeaza o stare pronunțata de disconfort
celor in postura de intervievat (Wright, Sablynski, Manson, & Oshiro,
2012). Totuși, ele au cateva avantaje - pe de o parte, testeaza abilitiatea
candidatului de a gestiona situații stresante, iar pe de alta parte, pot indica
anumite trasaturi ale intervievatorului. Autorii prezentei cercetatori au
investigat relațiile dintre anumite trasaturi negative de personalitate și
predispoziția de a utiliza, in potențiale interviuri de angajare, intrebarile
de tip brainteaser.
Un eșantion
reprezentativ de 736 de adulți activi pe piața muncii (dintre care 56% barbați)
au participat la un prim studiu. Dupa ce le-a fost prezentata o lista de
intrebari utilizate in interviuri, incluzand intrebari tradiționale (ex. ”Ești
un bun ascultator?”), intrebari ce vizeaza comportamentul (ex. ”Povestește-mi
despre un moment in care ai avut un eșec”), dar și intrebari de tip brainteaser
(ex. ”Cum ai explica ce e un scaun unui extraterestru?”). participanții au
evaluat, pe o scala de la 1 la 5, cat de potrivite sunt aceste intrebari in
cadrul unui interviu de angajare. In final, au completat Scala scurta a Triadei
Intunecate (SD3; Jones & Paulhus, 2014), instrument ce include subscale ale
machiavelismului, psihopatiei și narcisismului. Totodata, participanții au
completat instrumente ce au vizat masuri ale sadismului, intuiției (in procesul
de angajare) și competența sociala.
Rezultatele unei
analize de regresie multipla au aratat ca, persoanele care au considerat intrebarile
de tip brainteaser ca fiind mai potrivite in interviurile de angajare au
tendința de a fi mai narcisiste, mai sadice, și au un nivel mai scazut al
competenței sociale (R2 =
.13, p < .01). De asemenea, aceste persoane au considerat mai
importanta intuiția angajatorului in procesul de selecție și recrutare. Un
factor comun al acestor trasaturi – narcisismul si sadism, este asprimea,
insensibilitatea (engl. callousness) (Bifactor CFA, RMSEA
< .05, TLI < .90, CFI < .90, WRMR < .95) .
Un al doilea studiu
cu caracter longitudinal (N = 1428 angajati), a aratat ca lipsa capacitații
de a privi lucrurile din perspectiva celuilalt mediaza parțial relația dintre
acest factor comun (callousness) și percepția (pozitiva sau negativa) a
utilitații intrebarilor de tip brainteaser. Asa cum arata rezultatele, sadismul
residual prezice negativ capaciatea de a privi lucrurile din perspectiva
celuilalt (b = -.4, p < .05), iar asta afecteaza negativ
perceptia utilitatii intrebarilor (b = -.29, p < .05). Totodata,
atunci cand sunt controlati toti factorii de mai sus, rezultatele arata ca
insensibilitatea ii face pe angajati sa vada intrebarile de tip brainteaser ca
fiind utile atunci cand iau in considerare perspectiva celuilalt.
Insensibilitatea prezice pozitiv capacitatea de a privi lucrurile din
perspectiva celuilalt (b = .18, p < .05), si totodata
perceptia utilitatii intrebarilor (b = .32). Cu alte cuvinte, persoanele
insensibile sunt mai predispuse sa considere ca metodele utilizate pentru a obtine
ceva sunt justificate de rezultat, acestia concentrandu-se mai mult pe
beneficiile finale decat pe costurile asociate unor astfel de metode.
Importanța prezentei cercetari este concretizata,
printre altele, de nevoia de cunoaștere a modului de percepere și a
consecințelor utilizarii acestui tip de intrebari. Potențialul candidat se
poate simți nedreptațit și poate avea, in general, o percepție negativa asupra
climatului organizațional și a politicilor de recrutare, atunci cand sunt
folosite astfel de intrebari in cadrul interviurilor de angajare.
Pentru mai multe detalii despre cadrul teoretic si
empiric al studiului, acesta se regaseste in intregime aici: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/apps.12163
Prezentare
realizata de drd. Alexandra Maftei si dr. Cristina Maria Bostan
Ultimele articole
-
Efectul Flynn in Romania - Schimbari de-a lungul timpului si intre generatii in performanta cognitiva
Studiul de fata investigheaza in ce masura exista o crestere a performantelor cognitive in mod constant in populatia din Romania, luand in calcul specificul individual si generational de-a lungul timpului.Mai mult -
Legatura dintre afisarea de emotii diferite fata de cele resimtite cu adevarat la locul de munca si sanatatea angajatilor
In studiul de fata se scot in evidenta problemele asociate disonantei emotionale resimtite la locul de munca si factorii de risc pentru accentuarea disonantei in contextul angajatilor, in servicii de asistenta (ex. operatori call-center, agenti, etc.).Mai mult -
Control perceput si emotiile academice prezic succesul studentilor - efecte asupra intentiei de abandon si realizare academica
Studiul de fata investigheaza un fenomen actual - esecul academic. Mai specific, examineaza cum controlul academic perceput şi emotiile academice prezic succesul studentilor, conceptualizat fie ca intentie de abandon scazuta, fie ca realizare academica inalta.Mai mult