27.03.2016
Publicaţie:
Psihologia Resurselor Umane
Cuvinte cheie: deschidere spre experienţă, autoeficacitate în căutarea unui loc de
muncă, comportament de căutare a unui loc de muncă, angajare
Articol
: Deschiderea către experienţă şi autoeficacitatea în căutarea unui loc de
muncă: un studiu asupra efectului mediator al autoeficacităţii în căutarea unui
loc de muncă
Autori:
Rusu A., Sava Fl. A., Ticu C.
Anul
publicării : 2014
Prezentare realizată de Matei Ionuţ Cristian
Studiul
încearcă să răspundă unei probleme stringente a societăţii: şomajul. Acesta se concentrează pe acoperirea golului care există
la nivelul literaturii de specialitate cu privire la relaţia dintre trăsăturile de personalitate şi
procesul de căutare al unui job. Prin intermediul acestei cercetări autorii
încearcă să atragă atenţia asupra relaţiei care exista intre deschiderea către experienţe noi şi procesul
de căutare a unui job şi mai ales care este efectul mediator al
autoeficacităţii în această relaţie.
Metodologie
În cadrul studiului au participat
103 persoane cu vârste cuprinse între 20 şi 55 de ani, majoritatea femei (63%),
dintre care doar 43% aveau studii
superioare. Acestea au fost alese pe baza a trei criterii: să fie şomere, să nu
fie înscrise la cursuri academice şi să îşi fi căutat în mod activ de lucru în
ultimele 6 luni. Pentru a testa ipotezele propuse de autori, şi mai ales pentru
verificarea modelului propus de aceştia, participanţii au fost rugati să
completeze, o singură dată, o serie de chestionare cu privire la variabilele
propuse spre analiză.
Aceste variabile au ţinut de zona
factorilor de personalitate cum ar fi deschiderea
spre experienţe noi. În acest caz s-au colectat date şi în legătură cu
ceilalţi factori de persoanlitate încercând astfel să fie ţinut sub control
efectul pe care aceştia l-ar putea avea. Celelalte variabile au ţinut de
autoevaluare şi sunt reprezentate de autoeficacitatea
în căutarea unui job, intensitatea în
căutarea unui job şi de efortul depus
în căutarea unui job. Toate chestionarele au avut itemi cu răspunsuri pe
scale de tip Likert cu valori intre 1 şi 5. Datele obţinute au fost ulterior
procesate statistic.
Concluzii
Articolul conchide că deschiderea
către experienţe noi are o relaţie puternică cu intensitatea căutării unui job şi cu efortul de căutare a unui job.
În plus, studiul arată că această relaţie este mediată în totalitate de
autoeficienta căutării unui job. Aceste lucruri sugerează că într-o piaţă de
muncă în continuă schimbare persoanele cu un grad mare de deschidere au şanse
mai mari să se implice în căutarea unui loc de muncă.
Implicaţii practice
La nivel practic, acest studiu poate produce, prin intermediul unei
abordări create special pentru fiecare individ pe baza trăsăturilor sale de
personalitate, efecte majore asupra gradului de ocupare a forţei de muncă.
Acest lucru poate fi realizat prin îndreptarea persoanelor care prezintă
scoruri ridicate la deschiderea către experienţe noi spre activităţi care
prezintă un grad ridicat de noutate şi un caracter captivant, în timp ce pentru
persoanele care au scoruri scăzute se pot prezenţa job-uri care implică
structura şi sarcini cu grad ridicat de rutină.
Ultimele articole
-
Efectul Flynn in Romania - Schimbari de-a lungul timpului si intre generatii in performanta cognitiva
Studiul de fata investigheaza in ce masura exista o crestere a performantelor cognitive in mod constant in populatia din Romania, luand in calcul specificul individual si generational de-a lungul timpului.Mai mult -
Legatura dintre afisarea de emotii diferite fata de cele resimtite cu adevarat la locul de munca si sanatatea angajatilor
In studiul de fata se scot in evidenta problemele asociate disonantei emotionale resimtite la locul de munca si factorii de risc pentru accentuarea disonantei in contextul angajatilor, in servicii de asistenta (ex. operatori call-center, agenti, etc.).Mai mult -
Control perceput si emotiile academice prezic succesul studentilor - efecte asupra intentiei de abandon si realizare academica
Studiul de fata investigheaza un fenomen actual - esecul academic. Mai specific, examineaza cum controlul academic perceput şi emotiile academice prezic succesul studentilor, conceptualizat fie ca intentie de abandon scazuta, fie ca realizare academica inalta.Mai mult