13.06.2016
Publicația: Psihologia Resurselor Umane
Cuvinte cheie: hărțuirea la locul de muncă, rezileință, strategii de coping, mediere,
Articol: Un model de mediere multiplă a relației dintre hărțuirea la locul de muncă, strategiile de coping, reziliența și suferința angajaților: idei pentru un program de instruire
Autor: Teodora Maidaniuc-Chirilă
Anul publicării: 2015
Prezentare realizată de Alexandru Dorneanu
Dupa ce au
realizat un prim studiu care a dezvaluit
rolul mediator a trei variabile (rezilienta, concentrarea asupra emotiilor si
ventilarea emotiilor) in relatia dintre hartuirea la locul de munca si suferinta
mentala a angajatilor, autorii si-au propus realizarea unui program de interventie
pentru victimele hartuirii la locul de munca
Faptul ca
rezilienta angajatilor a scazut si nivelul suferintei mentale a acestora a
crescut atunci cand au fost expusi hartuirii la locul de munca arata negesitatea
elaborarii unui program axat pe cresterea nivelul rezilientei angajatilor hartuiti
la locul de munca.
Programul de
training prezentat in acest studiu s-a axat pe cresterea constientizarii fenomenului
de hartuire la locul de munca, constientizarea emotiilor traite in situatii
stresante si practicarea tehnicilor lui Albert Ellis pentru cresterea rezilientei.
Obiectivele programului au fost:
·
Sa
sporeasca informatiile pe care angajatii Romani le au despre hartuirea la locul
de munca prin prezentarea principalelor caracteristici ale acesteia
·
Sa imbunatateasca
rezilienta angajatilor romani prin folosirea modelului ABCD al lui Albert
Ellis.
Au fost selectati
15 angajati care sa participe la un program de training conceput pentru cresterea
rezilientei angajatilor. Acestia au fost selectati dintr-un esantion de 172 de
angajati participanti la primul studiu, pe baza scorurilor lor la chestionarul
care masura hartuirea la locul de munca, nivelul rezilientei, strategiile de
coping si suferinta mentala si fizica. Au fost selectati doar angajatii cu o
rezilienta scazuta, care au fost hartuiti la locul de munca si la care
predominau strategiile pasive de coping (negarea, dezangajarea mentala,
dezangajarea comportamentala si concentrarea asupra si ventilarea emotiilor.)
Pentru a evalua rezilienta mentala si
pentru a o imbunatati a fost prezentat modelul ABCD al lui Ellis. Modelul lui
Albert Ellis propune o modalitate de construire a rezilientei mentale in patru
etape. Punctul de plecare este constientizarea consecintelor emotionale ale
traumei experimentate. Conform acestui model, consecintele emotionale (C) se
manifesta indirect, prin credinte personale (B) in legatura cu problemele, si
nu direct, din cauza problemelor in sine. A-i invata pe oameni sa diferentieze intre
problemele obiective si problemele cauzate de perceptii eronate asupra situatiilor
va avea un efect pozitiv din punct de vedere emotional (D).
Primul exercitiu a
fost alcatuit dintr-o sarcina in care participantilor li s-a cerut sa prezinte
un eveniment negativ, stresant si care se repeta la locul de munca si sa raspunda
la trei intrebari referitoare la motivul pentru care evenimentul stresant a
avut loc, sentimentele pe care le-au experimentat si ce au facut pentru a
diminua impactul negativ. Al doilea exercitiu a presupus oferirea de raspunsuri
la aceleasi intrebari, dar din perspectiva modelului ABCD.
Motivele oferite in
primul exercitiu au fost comparate cu motivele oferite in cel de-al doilea.
Datele calitative au fost analizate pentru a observa daca participantii au
abilitatea de a separa motivul aparitiei situatiei stresante de credintele lor
personale despre eveniment.
Programul de training a avut un design
pre-test post-test. Diferentele dintre explicatiile pentru aparitia
evenimentului stresant au fost comparate pentru fiecare dintre cele doua situatii:
inainte de trainingul ABCD (prima situatie) si dupa training (a doua situatie).
Programul a avut
loc in weekend, pentru a asigura prezenta participantilor si a avut la baza
dorinta lor intrinseca de dezvoltare personala. Analiza raspunsurilor
participantilor a aratat ca acestia au inteles rolul modelului ABCD si ca si-au
dezvoltat abilitatea de a-l aplica in situatiile stresante cu care se confrunta
la locul de munca, ajutandu-i sa-si gestioneze emotiile negative.
Ultimele articole
-
Efectul Flynn in Romania - Schimbari de-a lungul timpului si intre generatii in performanta cognitiva
Studiul de fata investigheaza in ce masura exista o crestere a performantelor cognitive in mod constant in populatia din Romania, luand in calcul specificul individual si generational de-a lungul timpului.Mai mult -
Legatura dintre afisarea de emotii diferite fata de cele resimtite cu adevarat la locul de munca si sanatatea angajatilor
In studiul de fata se scot in evidenta problemele asociate disonantei emotionale resimtite la locul de munca si factorii de risc pentru accentuarea disonantei in contextul angajatilor, in servicii de asistenta (ex. operatori call-center, agenti, etc.).Mai mult -
Control perceput si emotiile academice prezic succesul studentilor - efecte asupra intentiei de abandon si realizare academica
Studiul de fata investigheaza un fenomen actual - esecul academic. Mai specific, examineaza cum controlul academic perceput şi emotiile academice prezic succesul studentilor, conceptualizat fie ca intentie de abandon scazuta, fie ca realizare academica inalta.Mai mult