14.12.2017
Publicația: APPLIED PSYCHOLOGY
Cuvinte cheie: scalele de control, verificarea atenției, validitatea chestionarelor
Articol: Are Attention Check Questions a Threat to Scale Validity?
Autori: Franki Y.H. Kung, Navio Kwok and Douglas J. Brown
Anul publicării: 2017
Faptul
că un procent de până la 60% dintre respondenți pot da răspunsuri non-veridice
la completarea unui instrument psihologic, a condus construirea scalelor de
control, inclusiv a celor de verificare a atenției în completarea
chestionarului.
Scalele
de control/ verificare a atenției, evaluează măsura în care o persoană este
atentă atunci când completează itemii unei probe psihologice. Itemii unor astfel de scale sunt diferiți de
cei care solicită auto-raportarea unor comportamente sau atitudini personale,
direcționând persoana care răspunde la chestionar spre rezolvarea unor probe
atenționale (să încercuiască un anumit răspuns, să verifice un set de afirmații
sau să răspundă contrar logicii dintre-un set de instrucțiuni).
Teoreticieni
în domeniu (Hauser & Schwartz, 2015) au atras atenția asupra faptului că
introducerea acestor tipuri de întrebări ar putea influența modalitatea de
răspuns a persoanelor evaluate: când acestea sunt centrate pe răspunsuri
deliberate, se modifică procesele atenționale și de luare a deciziilor/
judecată. Conform autorilor menționați, întrebările de verificare a atenției
pot induce o varianță suplimentară a răspunsurilor, afectând validitatea scalei
principale.
Pentru
verificarea acestei afirmații, Kung, F., Kwok, N. și Douglas, B. (Universitatea
Waterloo, Canada), au condus un experiment. Folosind o scală cunoscută și larg
folosită pentru evaluarea comportamentului cetățenesc organizațional (OCB -
Podsakoff, MacKenzie, Moorman & Fetter, 1990), au verificat dacă există
diferențe între răspunsurile date de persoanele care au incluse în chestionar și
întrebări de verificare a atenției, comparativ cu persoanele care nu au incluse
în chestionar astfel de întrebări (grupuri randomizate). Compararea mediilor și
a încărcării itemilor în factori au arătat că nu există diferențe semnificative între cele două grupuri, folosirea
întrebărilor de verificare a atenției nu influențează răspunsurile persoanelor
care completează un chestionar.
Studiul
este deosebit de util domeniului psihologiei industriale și organizaționale, prin
aceea că aduce dovezi care să argumenteze în favoarea utilizării de proceduri
pentru verificarea atenției, fără a exista riscuri cu privire la validitatea
scalei.
Detalii aici: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/apps.12108/abstract
Prezentare realizată de Veronica BALAN
Ultimele articole
-
Efectul Flynn in Romania - Schimbari de-a lungul timpului si intre generatii in performanta cognitiva
Studiul de fata investigheaza in ce masura exista o crestere a performantelor cognitive in mod constant in populatia din Romania, luand in calcul specificul individual si generational de-a lungul timpului.Mai mult -
Legatura dintre afisarea de emotii diferite fata de cele resimtite cu adevarat la locul de munca si sanatatea angajatilor
In studiul de fata se scot in evidenta problemele asociate disonantei emotionale resimtite la locul de munca si factorii de risc pentru accentuarea disonantei in contextul angajatilor, in servicii de asistenta (ex. operatori call-center, agenti, etc.).Mai mult -
Control perceput si emotiile academice prezic succesul studentilor - efecte asupra intentiei de abandon si realizare academica
Studiul de fata investigheaza un fenomen actual - esecul academic. Mai specific, examineaza cum controlul academic perceput şi emotiile academice prezic succesul studentilor, conceptualizat fie ca intentie de abandon scazuta, fie ca realizare academica inalta.Mai mult