04.02.2017
Publicația: Psihologia Resurselor Umane
Cuvinte cheie: insecuritatea calitativă a postului, insecuritatea cantitativă a postului, capitalul psihologic, satisfacţia în muncă
Articol: Insecuritatea locului de munca si satisfactia in munca: Rolul mediator al capitalului psihologic
Autori: Vîrgă, D.
Anul publicării: 2015
Prezentare realizată de Alexandru Andrei Sirbu
In ultimii 10 ani, marcati de criza economica, insecuritatea locului de munca a devenit un factor stresant important pentru multi dintre angajatii din spatiul european. In 2014, 85% dinte romani au estimat statutul angajarii ca fiind rau sau foarte rau. Insecuritatea locului de munca genereaza efecte imediate si negative asupra vietii profesionale a angajatilor. De asemenea, insecuritatea locului de munca este semnificativ si negativ relationata cu satisfactia in munca.
Astfel, scopul cercetarii este acela de a explica consecintele negative ale insecuritatii locului de munca (atat insecuritatea calitativa cat si cea cantitativa) asupra satisfactiei in munca. In plus, studiul isi propune sa identifice resursele personale ce trebuiesc dezvoltate pentru a face fata mai bine insecuritatii locului de munca.
Esantionul cercetarii a fost format din 148 de angajati romani ce lucreaza in cadrul a doua corporatii multinationale (o companie din retail si un call-center). Esantionarea s-a bazat pe o procedura non-probabilistica de convenienta. Participantii au fost rugati sa completeze un set de chestionare in format creion-hartie. Instructiunile de completare a chestionarelor si scopul studiului au fost prezentate participantilor pe scurt. Rata de raspuns a fost de 88%. Varsta respondentilor a variat inter 21 si 56 de ani.
Rezultatele cercetarii au indicat faptul ca bunastarea psihologica legata de munca este asociata cu insecuritatea locului de munca. A fost evidentiat rolul de mediator al capitalului psihologic ca resursa personala in relatia dintre ambele tipuri de insecuritate a locului de munca si satisfactia in munca. In concluzie, angajatii ce resimt o nesiguranta mai mare a propriilor locuri de munca (insecuritate cantitativa a locului de munca) au sanse mai mari sa detina nivele mai scazute de capital psihologic ce, la randul lor, relationeaza cu nivele mai scazute de satisfactie in munca. De asemenea, relatia este valabila si viceversa, angajatii care denota nivele scazute de insecuritate a locului de munca sunt mai predispusi la a raporta nivele ridicate de capital psihologic ce, la randul sau, este relationat cu nivele crescute de satisfactie in munca. Astfel, capitalul psihologic a fost identificat ca fiind un mediator al relatiei dintre insecuritatea locului de munca si satisfactia in munca. Cu alte cuvinte, insecuritatea referitoare la beneficiile si conditiile locului de munca reduce capitalul psihologic in randul angajatilor, fapt ce duce la reducerea satisfactiei in munca.
Dupa cum vedem, capitalul psihologic este relevant pentru starea psihologica de bine a angajatilor. Astfel, crearea unor interventii organizationale menite sa intretina capitalul psihologic al angajatilor se poate dovedi a fi o strategie mai fezabila si mai pozitiva decat reducerea insecuritatii locului de munca, pe termen lung. Unul dintre aceste tipuri de interventie recomandate sunt interventiile pozitive bazate pe teoria extinderii si dezvoltarii emotiilor pozitive a lui Fredrickson. In cadrul acestei teorii, ideea de baza este aceea conform careia experimentarea emotiilor pozitive largeste repertoriul de actiuni si ganduri al unei persoane si ca astfel de imbunatatiri faciliteaza starea psihologica de bine.
Din punct de vedere metodologic, interventiile online scurte sunt atractive pentru organizatii deoarece ele pot fi integrate cu usurinta in programul de munca al angajatilor.
Interventiile ce vizeaza sporirea resurselor personale (precum capitalul psihologic) sunt exemple tipice de interventii pozitive. Cercetari anterioare au relevat faptul ca interventiile dezvoltate pentru a imbunatatii nivelul de capital psihologic au fost implementate cu succes in cadrul mai multor organizatii.
Ultimele articole
-
Efectul Flynn in Romania - Schimbari de-a lungul timpului si intre generatii in performanta cognitiva
Studiul de fata investigheaza in ce masura exista o crestere a performantelor cognitive in mod constant in populatia din Romania, luand in calcul specificul individual si generational de-a lungul timpului.Mai mult -
Legatura dintre afisarea de emotii diferite fata de cele resimtite cu adevarat la locul de munca si sanatatea angajatilor
In studiul de fata se scot in evidenta problemele asociate disonantei emotionale resimtite la locul de munca si factorii de risc pentru accentuarea disonantei in contextul angajatilor, in servicii de asistenta (ex. operatori call-center, agenti, etc.).Mai mult -
Control perceput si emotiile academice prezic succesul studentilor - efecte asupra intentiei de abandon si realizare academica
Studiul de fata investigheaza un fenomen actual - esecul academic. Mai specific, examineaza cum controlul academic perceput şi emotiile academice prezic succesul studentilor, conceptualizat fie ca intentie de abandon scazuta, fie ca realizare academica inalta.Mai mult