28.03.2016
Relaționarea de la locul de muncă evoluează în timp, iar angajații se influențează reciproc. Dar care sunt cauzele tratamentului necorespunzător de la locul de muncă? Și cum poate influența angajatul – în mod pozitiv sau negativ – comportamentul șefului său? La aceste întrebări încearcă să răspundă patru cercetători americani - Simon, Hurst, Kelley & Judge - într-un articol publicat în Mai, 2015.
Tratamentul necorespunzător de la locul de muncă este un proces ciclic în care victima poate să provoace agresorul, iar agresorul poate să reacționeze la comportamentul negativ al victimei (Aquino & Lamertz, 2004 apud Simon et al. 2015,). Așadar, unii angajați pot să potențeze, fără să știe, comportamentul abuziv al șefului.
Figura nr. 1 – Amenințări în relația șef-subordonat
Relația șef-subordonat este amenințată de experiențe interpersonale negative, cum ar fi: excluderea, critica, umilirea, intimidarea și supervizarea abuzivă. În consecință, rezultă trei tipuri de răspunsuri emoționale: a) empatie/compasiune scăzută; b) furie și agresivitate; c) teamă și retragere. Pornind de la această teorie, cercetătorii (Simon et al., 2015) au dezvoltat trei ipoteze:
1) Conducerea abuzivă a șefului crește nivelul comportamentului contraproductiv al angajatului, relație ce este mediată de furie (un exemplu de comportament contraproductiv este intenția de a face rău organizației).
Figura nr. 2 – Ipoteza de cercetare 1
2) Conducerea abuzivă a șefului crește comportamentul de evitare al angajatului, relație ce este mediată de teamă (un exemplu de comportament de evitare al angajatului este reținerea acestuia în a cere ajutor din partea șefului).
Figura nr. 3 – Ipoteza de cercetare 2
3) Conducerea abuzivă a șefului reduce simțul civic al angajatului, relație ce este mediată de compasiune (un exemplu de comportament civic al angajatului este oferirea de ajutor în organizație, fără vreo bonificație materială).
Figura nr. 4 –
Ipoteza de cercetare 3
Pentru a verifica
aceste ipoteze, cercetătorii au testat 244 de angajați, voluntari într-un
studiu despre interacțiunea socială la locul de muncă. Participanții au avut de
completat 7 chestionare, timp de 5 luni consecutive. În fiecare chestionar
existau întrebări care măsoară supervizarea abuzivă (de exemplu: Șeful
mi-a spus că gândurile și sentimentele mele sunt stupide.) și cele trei
emoții importante pentru studiu – furia, teama și compasiunea. În plus,
existau itemi care măsoară comportamentul contraproductiv (de exemplu: M-am
comportat urât cu șeful meu.), comportamentul de evitare (de
exemplu: Am stat cât mai departe posibil de șeful meu.) și simțul
civic (de exemplu: Mi-am ajutat șeful, chiar și atunci când nu mi-a
cerut să-l ajut.).
Rezultatele studiului au arătat că supervizare/conducerea abuzivă și cele două tipuri de comportament ale angajaților – contraproductive și de evitare – se influențează reciproc (pp. 8). În plus, cercetarea arată că emoțiile joacă un rol substanțial în medierea efectelor supervizării abuzive asupra angajaților. Contrar predicțiilor, simțul civic nu presupune neapărat schimbări în conducerea abuzivă, deși conducerea abuzivă diminuează apariția simțului civic. Așadar, dacă un angajat realizează acțiuni benefice pentru organizație, fără a fi plătit (simț civic), asta nu implică neapărat și un tratament corespunzător din partea șefului; în schimb, dacă angajatul are parte de o supervizare abuzivă, asta îi poate diminua considerabil simțul civic.
Într-o relație disfuncțională, atât șeful, cât și angajatul pot contribui
la remedierea problemelor. În concluzie, este necesară o mai bună înțelegere a
cauzelor care duc la relația abuzivă șef-subordonat și a emoțiilor care mediază
această relație, pentru a identifica mecanismele care perpetuează tratamentul
necorespunzător de la locul de muncă.
Silvia Burciu
Ultimele articole
-
Efectul Flynn in Romania - Schimbari de-a lungul timpului si intre generatii in performanta cognitiva
Studiul de fata investigheaza in ce masura exista o crestere a performantelor cognitive in mod constant in populatia din Romania, luand in calcul specificul individual si generational de-a lungul timpului.Mai mult -
Legatura dintre afisarea de emotii diferite fata de cele resimtite cu adevarat la locul de munca si sanatatea angajatilor
In studiul de fata se scot in evidenta problemele asociate disonantei emotionale resimtite la locul de munca si factorii de risc pentru accentuarea disonantei in contextul angajatilor, in servicii de asistenta (ex. operatori call-center, agenti, etc.).Mai mult -
Control perceput si emotiile academice prezic succesul studentilor - efecte asupra intentiei de abandon si realizare academica
Studiul de fata investigheaza un fenomen actual - esecul academic. Mai specific, examineaza cum controlul academic perceput şi emotiile academice prezic succesul studentilor, conceptualizat fie ca intentie de abandon scazuta, fie ca realizare academica inalta.Mai mult